"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Friday, July 9, 2010

SEBELUM 10 TAHUN… JEJAK FAKHRUL ANOUR

Sudah menjadi lumrah sesuatu yang bermula pasti akan berakhir. Samada ia berlaku dengan sengaja, dipaksa mahupun terpaksa bukanlah isu saya menamatkan riwayat saya sebagai penyunting (Editor) terulung majalah berbahasa Melayu di Gempak Starz™. Bagi saya ia petanda Yang Maha Esa mendengar doa yang saya tadahkan sekian lama (sejak kecil lagi) — selepas 10 tahun saya akan menamatkan sesuatu untuk diri saya sendiri. Alhamdulillah kerana ia termakbul jua namun tidak percuma kerana saat saya hilang keyakinan mampu mencapai matlamat tersebut, ditakdirkan-Nya saya perlu redha akan kepulangan ibu tercinta. Selepas itu asa dan keikhlasan saya untuk meneruskan ketetapan sebagai ketua penyunting di Gempak Starz™ berbelah bagi apatah lagi diasak dengan pelbagai tuduhan, curiga dan celaan daripada sesetengah pihak yang selama ini sangat saya hormati.

Art Square Creation Sdn. Bhd. kini telah membangun gah sebagai Art Square Group dengan jenama komik tersohor Malaysia, Gempak Starz™. Secara kebetulan saya memulakan kerjaya di situ dalam bulan April 2000 dan mendapat pengesahan pekerja tetap pada 20hb. Jun 2000 sebagai pembantu penyunting (Sub-Editor). 10 tahun kemudian, saya meghantar surat perletakan jawatan saya dalam bulan April 2010 & sah meninggalkan pejabat pada 11hb. Jun 2010.

BAKAT MELUKIS BERMULA...
Mengimbau sejarah saya bermula di dalam industri ini tidak semudah seperti yang ramai sangkakan. Minat melukis komik sudah tertanam dalam diri sejak kecil dan ia makin terdorong apabila melihat pelbagai jenis komik terutamanya koleksi komik ‘Salina’ di rumah saudara mahupun pelbagai komik berbeza genre dan bahasa di perpustakaan sekolah. Namun ketegasan arwah ibu ingin melihat saya memasuki bidang perubatan seperti suaminya, tidak mengizinkan saya mengambil silibus lukisan atau menyertai mana-mana aktiviti melukis.

Tetapi arwah tahu kesungguhan saya dalam merealisasikan sesuatu impian itu datang daripada sifatnya sendiri. Ditawarkan ke sekolah berasrama di Sek. Men Tun Perak (Muar, Johor) sebagai salah seorang pelajar Rancangan Khas (program pelajar pintar) membuka ruang kebebasan untuk saya terus mendidik bakat tanpa perlu berselindung. Azam saya ialah untuk membuktikan kepada arwah bahawa saya mampu ke menara gading seiring menggapai impian saya menjadi penulis/pelukis komik professional suatu hari kelak.

Buat pertama kalinya pada tahun 1990 saya menyertai pertandingan melukis komik anjuran Utusan Malaysia. Saya telah menyiapkan sebuah karya komik bersaiz A4 berjudul ‘Supermodel’ sebanyak ±130 muka surat namun gagal ke peringkat saringan. Saya tidak berputus asa, terus memperbaiki skil melukis saya sendiri dengan merujuk komik-komik di perpustakaan. Pada tahun 1991 dan 1992 saya pernah menyertai pertandingan Kempen Melukis Anti-Dadah anjuran Umno dan mendapat juara (1991) serta naib juara (1992) bagi daerah Muar, namun nama saya tidak disebut kerana saya menggunakan nama abang saudara saya, Rizal Mokhtar (anak ketua Kampung Tui, Bukit Kepong) — seorang abang, sahabat dan teman (selepas abang Zam) yang banyak memberi dorongan untuk saya terus memperjuangkan bakat menulis dan melukis saya ini.

Di awal tahun 1992 saya telah menghasilkan sebuah proposal karya komik berjudul ‘GLOBLE’ dan diposkan ke Creative Enterprise. Namun saya masih gagal menarik perhatian penerbit dengan bakat saya dan menerima surat balas bertarikh 1hb. Jun 1992 daripada editor Azmi Bahari. Isi jawapannya langsung tidak mematahkan semangat saya sebalik semakin mendorong untuk terus saya memperbaiki kelemahan. Apatah lagi bila dia menulis…

“Selepas saya menelitinya saya dapati saudara hanya perlu memperbaikinya sedikit sahaja lagi. Jalan cerita dan bakat saudara amat saya banggakan” — Azmi Bahari

Di dalam surat tersebut, beliau meminta saya merujuk komik-komik yang pernah tersiar dalam majalah FANTASI tentang sistem penyusunan panel serta pengasingan dialog dengan artwork. Dalam surat tersebut dilampirkan sekali beberapa rujukan untuk saya teliti.

Walaubagaimana pun, perjuangan demi memenuhi hasrat arwah ibu agar saya terus ke menara gading dalam bidang perubatan membantutkan impian tersebut. Seharusnya impian arwah perlu saya dahulukan kerana seperti biasa, minat melukis dan menulis boleh saya praktikkan dalam sistem pembelajaran seharian. Sudah menjadi prinsip hidup saya, tiada perkara tidak boleh dicapai kalau kita bersungguh dan ikhlas. Yang penting, hati kita tidak boleh dikhianati dan akal kita tidak mampu ditelusi tanpa suara hati.

BAKAT MENULIS BERMULA...
Minat menulis pula sudah terdidik semenjak arwah ibu memiliki sebuah mesin taip ketika saya masih menuntut di sekolah rendah. Di situ saya berjaya menghasilkan skrip filem pertama saya berjudul ‘Sa’adah’ dan di hantar ke sebuah syarikat penerbitan filem (Cinematic) cukup terkenal ketika itu milik seorang pengarah berkaliber, Hafsham. Namun mungkin masih muda dan belum mampu mengenal pasti karya terbaik, saya menerima surat balas untuk memperbaiki karya tersebut. Walaupun gagal diterima namun dorongan tersebut menyemarakkan lagi keinginan saya untuk terus menulis. Tetapi demi memenuhi kemahuan arwah ibu untuk belajar hingga ke menara gading, hasrat itu saya tangguhkan dan banyak memperbaiki kelemahan menulis ketika menuntut di sekolah hinggalah ke peringkat ijazah.

Selepas habis ijazah (sebelum konvokesyen) saya menghabiskan waktu berehat di rumah dengan menulis novel pertama saya berjudul ‘Cinta Tunggal’ untuk Creative Enterprise. Namun sekali lagi hasrat saya terbantut untuk melihat karya saya diterbitkan, bukan kerana ia tidak bagus tetapi kerana saya perlu mengubah sendiri beberapa segmen yang tidak menepati syarat penerbit. Sedangkan saya tidak cukup masa dan perlu mencari kerja tetap. Ketika ini juga seingat saya berkenalan secara online dengan penulis/pengarah baru tidak asing lagi masa kini, Nizam Zakaria yang ketika itu masih menuntut di US. Kesungguhannya sebagai penulis kreatif blog (creative blogger) menjadi teras untuk saya terus berkarya dengan cara saya sendiri. Ucapan terima kasih untuknya setelah apa yang dia dapat buktikan hari ini.

KERJAYA MELUKIS BERMULA...
Justeru saya mulai turun naik pejabat penerbit-penerbit komik yang gah ketika itu. Namun ketika itu mereka semua hanya perlukan karya berbentuk humor sedangkan bakat komik saya tidak menjurus ke arah itu. Bila ditanya mampukah saya melukis humor seperti mereka? Saya hanya menggelengkan kepala dan berlalu pergi penuh hampa sambil berbisik pada hati “Kenapalah saya tidak sehebat mereka?” Jika ada pun penerbit yang menepati citarasa karya saya namun jawapan mereka samada “Nanti kami beritahu.” atau “Maaf, kami tidak memerlukan pelukis bebas.”

Malah saya pernah berjalan kaki sejauh 2 km di sebuah kawasan tanah lapang dengan cuaca panas terik untuk ke sebuah syarikat penerbitan baru berkonsepkan manga. Namun saya musykil untuk menghasilkan karya bersama mereka melihatkan kepada banyak manuskrip manga yang bagus tetapi masih tidak diterbitkan (hingga sekarang!). Hampir saya berputus asa untuk jadi pelukis komik hingga terjumpa majalah GEMPAK™. Tanpa berfikir panjang saya terus mencuba nasib dan mengunjungi pejabat yang nampak gah diluar (syarikat periklanan BRG Art Square Sdn. Bhd.) namun bahagian komik adalah di satu sudut sempit dengan hanya 11 kakitangan.

Insan pertama di GEMPAK™ yang menilai karya komik saya adalah Apoh (John Pek) atau kini lebih dikenali sebagai Zuan. Selepas itu Mr. Botak (Terrence Choi) tampil menilai sekali dan mereka berdua bersetuju untuk menerbitkan hasil kerja saya. Memandangkan saya hanya membawa profil hasil-hasil kerja saya, maka mereka meminta saya menghasilkan sebuah komik 6 muka surat untuk diterbitkan. Bagi saya itulah kata-kata paling bermakna dalam hidup saya dan kerana merekalah saya hari ini yang anda kenali sebagai salah seorang pelukis komik Malaysia bernama Fakhrul Anour.

KERJAYA MENULIS BERMULA...
Sejurus selepas karya pertama saya, ‘Secret Admirer’ diterbitkan dalam majalah GEMPAK™ isu 21 (Februari 2000) serentak dengan usia saya mencecah 25 tahun, surat peminat mulai menerjah ke peti surat GEMPAK™. Kira-kira 2 bulan kemudian, sebaik sahaja saya selesai interviu kerja dengan Lion Group sebagai pembantu makmal, saya menerima panggilan daripada Toopai dan Kit. Mereka menawarkan saya sertai sidang editorial GEMPAK™ sebagai sub-editor menggantikan Toopai (editor) yang ketika itu mahu menyambungkan pengajiannya. Tanpa ragu saya terus menerima dan kerana merekalah saya hari ini anda kenali sebagai antara editor majalah komik Malaysia bernama Ayour.

Bila melihat kewibawaan saya sebagai seorang penceramah serta penyumbang ideologi buat industri kita hingga terserlah hingga ke peringkat luar negara, saya khususkan ucapan terima kasih saya kepada Shazabi (Chris Yew) yang mengesyorkan saya menerima pelawaan Balai Seni Lukis Negara bagi mewakili Malaysia untuk People to People Exchange Programme ‘Asean Cultural Interaction at the Grassroots Phase III’ pada tahun 2004.

Seterusnya adalah sejarah yang terungkap selama 10 tahun saya di dalam Industri Komik Malaysia. Terima kasih kerana membukakan pintu untuk saya ke dalam industri ini dan selebihnya, usaha saya adalah ikhlas.

Sebarang kekurangan adalah mungkin kelalaian saya mengutamakan yang lain lebih daripada diri sendiri namun saya tidak menyesal. Yang kurang pada diri sendiri insya-Allah mampu saya perbaiki namun kelebihan untuk orang lain akan terus menjadi kebanggaan peribadi saya. Kerana jatuh bangunnya kita bukan kerana orang lain, tetapi kerana diri sendiri. Sebagai editor saya sudah banyak memberi peluang dan pendedahan kepada mereka dalam majalah yang saya kendalikan. Saya juga sudah cuba yang terbaik semana yang saya mampu mendidik pelapis, selebihnya terpulang pada asa masing-masing…

MAJULAH KOMIK UNTUK NEGARA

Yang Benar
FAKHRUL ANOUR

8 comments:

Lukisan Separuh said...

semoga apa yang bakal ditempuhi kelak adalah lebih baik daripada yang ditinggalkan. semoga berjaya and yang pasti, tentunya akan merindui warkah ayour dalam majalah gempak.
teruskan berkarya!

Fakhrul Anour said...

Insya-Allah, doakan asa ini terus gagah memberikan yang terbaik buat industri. Tiada warkah lagi di Celoteh, namun karya komik masih terus disumbangkan ke GEMPAK™ selagi diperlukan. Teruskan saja bersama majalah GEMPAK™ & UTOPIA™. ^_^

fortunemum said...

Ayour...Syabas! Teruskan perjuanganmu...semoga Arwah ibu serta keluarga Ayour tetap bahagia dengan setiap inci kejayaan kerjaya Ayour yang di minati sejak kecil. Saya juga tumpang bangga dengan kelebihan yang ada pada diri Ayour & selamat maju jaya!

Tipu Tapi Benar (TTB) said...

Saya harap selepas ini anda boleh hasilkan karya hebat seperti novel grafik Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth dan Blankets

;-)

Anonymous said...

Mantappppp broooooo.. Karya awak memanggg terbaikkkkkkk

Fakhrul Anour said...

Trimas fortunemum! ^_^

Fakhrul Anour said...

Insha-Allah, TTB. ^_^

Fakhrul Anour said...

Trimas brader Weng! ^_^