"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Monday, October 11, 2010

PROMO: Karya kolaborasi 'KTM: KISAH TELADAN MANUSIA'


Boleh dikatakan ini adalah karya Igniz (penulis) yang pertama membuatkan saya tertarik untuk diadaptasikan ke komik. Ia hanyalah sebuah jurnal ringkas tetapi mengambil masa untuk saya memahami mesej yang cuba disampaikan. Tidak tahulah kenapa lambat saya nak tangkap mesej sebenar sedangkan saya terkenal sebagai penghasil karya² cinta. Justeru dengan membaca jurnal ini berkali-kali, terus memberi ilham untuk saya mencabar diri menjadikannya sebuah komik. Maka inilah dia! ^_^

Karya komik pendek ini mencabar saya menghasilkan lanskap arkitek di stesyen keretapi. Memandangkan saya takder lesen menggambarkan stesyen KTMB yang sebenar, maka saya hasilkan gambaran stesyen keretapi saya sendiri yang tak lari jauh daripada konsep KTMB sendiri. Sekurang-kurangnya... untuk kipas-susah-mati Gempak Starz™.

No comments: