"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Thursday, October 5, 2017

KATANYA USAH BAIK SANGAT

Lebih baik pendamkan
dari aibnya bertebaran.

biar diri dizalimi muslihat
asal diri tidak zalim diniat.

Kala bantuan diselingkuh
Harta khianat dipertaruh,
Redha tetapkan ku teguh
Sabar pacakkan ku kukuh.

Katanya usah baik sangat
Sulit hidup asyik disengat,
Namun tidakku menjahat
Selagiku ingatkan akhirat.

Diri tahu sedang diperguna
Walau susah tidak memaksa,
Biar seksa payahnya berkelana
Suka kerja hingga jadi terpaksa.

Inikan dunia ada harinya parah,
Kelakkan sembuhnya di kifarah.

Memang penat menanti hari,
Namun ku gagahkan berdiri.
Sabarlah hati mengharap kurnia,
Sebelum mati tidak apalah dunia.

Tetap bersyukur alhamdulillah
selagi kudrat masih ada
Usaha jujur takdir berada
Tiba masa...
Yang baik di mahkota,
Yang jahat di mengata.

Ku redha...
Ku sabar...
Ku rela...
Bagaikan aku Syria di rejim Assad,
Bagaikan aku Palestin di zionis Israel,
Bagaikan aku Rohingya di kejam Myanmar.
Sesama manusia pun diseksa penguasa,
Apatah lagi bila sesamanya saudara...
Nanti bersuara dituduh berlagak pula,
Yang sabar dan redha terus diuji jua,
Benarkan? Asalkan janjinya, insha-Allah...
syurga.

No comments: