"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Friday, November 19, 2010

3B: Bila Bunian Bermimpi


Ketika tidur, aku pernah bermimpi...
Dia hadir mengunjungiku dengan senyuman
Seorang sahabat berambut lurus hitam lebat penan
Membawa aku berjalan-jalan dengan skuter berperanan
Memakai selipar Jepun, jeans dan kemeja-T berkolar sakan

Ketika tidur, aku pernah bermimpi...
Namaku terkenal asyik dikhalayak ramai
Bukan sahaja kerana bakatku yang gemilang
Tidak juga kerana perkongsian ilmuku yang cemerlang
Tetapi kerana aku mampu menjadikan dirinya yang terbilang

Ketika tidur, aku pernah bermimpi...
Diriku ditindih makhluk hitam yang gagah
Siling simen bilikku di penuhi kepulan awan menebal
Kebimbangan menerjah ruang hatiku yang semakin resah
Namun tergamam bila dia berkata pasti "Kau milikku kekal."

Ketika tidur, Aku pernah bermimpi...
Tidak semua yang kuimpikan khayalan
Setiap angan-angan tidak mustahil kebenaran
Apa yang aku perlu lakukan ialah sebuah keyakinan
Merealisasi sebuah persahabatan demi satu kejayaan

Kini...
Ketika tidur, aku tidak pernah lagi bermimpi...
Seorang sahabat datang menceriakan hatiku yang sepi
Membawaku berjalan-jalan tanpa helmet di pekan seni
Kerana dia sudah mengotakan janjinya yang pasti
Lahir ke dunia ini dengan takdir Ilahi
Menjadi sahabat kekal abadi...

No comments: