"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Friday, April 22, 2011

EMAK MENULIS NAMAKU... YOUR.

Ayour adalah nama komersilku dalam bidang penulisan & semenjak menjadi seorang penulis profesional, tiada siapa rakan baruku di Kuala Lumpur lali dengan nama panggilanku yang sebenar semenjak kecil. Malah ada yang menyebutnya salah, juga ada yang menulisnya dengan salah. Biarpun arwah emak bukan seorang yang fasih berbahasa Inggeris, apatah lagi menulis dalam bahasa tersebut, namun beliau tidak gagal menulis nama panggilanku dengan betul biarpun disaat-saat akhir kehidupannya. Kerana itulah nama panggilan yang akan menjadikan diriku selain nama yang tertulis di dalam surat beranak...


Emak bilang aku sendiri yang menggelarkan diriku YOUR semenjak mula pandai berkata-kata. Dari mana aku dapat idea untuk memanggil diri dengan nama YOUR dan ditulis sedemikian rupa, emak sendiri tidak pasti. Namun... YOUR atau AYOUR, keduanya nama panggilan yang kekal istimewa buat diri ini, seistimewanya namaku sebagai FAKHRUL ANOUR.


YOUR... 
AYOUR... 
FAKHRUL ANOUR... 
diriku seadanya!

No comments: