"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Saturday, February 28, 2015

KOMIK USTAZ DON: BIO 01

Tak dinafikan saya ni memang salah seorang peminat Ustaz Don dan suka tonton rancangan beliau di TV Al-Hijrah. Tetapi tak pernah lak terfikir bahawa saya akan diberi peluang untuk melukis komik yang terhasil dari ilham beliau sendiri! Walaupun saya ni maklum bukanlah pilihan pertama, tetapi syukur alhamdulillah diberi peluang juga akhirnya. Jadi akan cubalah melakukan yang terbaik, insha-Allah.

#Berusaha! ^_^

 

Tanggal 12hb. Januari 2015 adalah hari saya dan rakan artis komik lain (Rani Ahmad/Wukong, Mohd. Ilham/Boy & Hana Shanani/Nani) dipanggil mengadap Ustaz Don bagi membincangkan projek komik beliau di pejabat Kuiscell. Saya dan yang lain dah siap-siap membawa contoh kerja masing-masing. Ustaz Don belek gak kerja-kerja kami tapi beliau lebih efisyen, dah research 'target' lebih awal. Tanpa banyak usul-periksa masing-masing dah punya tanggung-jawab yang perlu digalas. 

lakaran watak utama dibuat dahulu untuk cadangkan teknik outline & toning.
Lakaran asal karakter sidekicks; Qab & Zik sebelum diubah-suai...
Sidekicks berwajah baru... Qab & Zik selepas diubah-suai. ^_^
Saya punya tanggung-jawab ialah merealisasikan ilham Ustaz Don tentang konflik bioteknologi di tahun 2050. Jalan cerita semua dah ada, yang saya perlu buat ialah realisasikannya kepada sebuah karya komik. Jadi pada mesyuarat kali ke-2 (seminggu kemudian), kami meletakkan kata putus bahawa saya dipertanggung-jawabkan melukis 130 mukasurat untuk episod pertama dari tiga episod yang dipersetujui.


Dalam tempoh 2 minggu saya dapat siapkan thumbnails untuk 130 mukasurat tersebut, dan kini sedang dalam proses menyiapkan penciling dan inking untuk kesemua mukasurat tersebut sebelum masuk proses toning dan pengisian dialog kelak.
Apakah makhluk ni?! Nanti teman citerlah dalam komik tu. *wink*

No pressure... saya akan cuba menyiapkan karya ini secepat mungkin dan insha-Allah, selepas sebulan dua lagi dapatlah kiranya korang para peminat komik sekalian menyambutnya dengan hati yang terbuka. Jadikan ia sebagai sebahagian daripada koleksi komik-komik korang ya. Trimas!

Judul komik masih belum dimuktamadkan lagi jadi sebagai pendedahan pertama di blog ni, saya bagi teaser artwork... jadi korang dah boleh steady bayangkan ke mana hala tuju bioteknologi dalam citer komik ni kelak. ^_^

P/S: Projek-projek komik saya yang lain (seperti Putera Malar, L.I.F.E., Saving Echidna dan SALIGIA) di K.I.V. buat sementara waktu untuk memberi laluan kepada projek ni dulu. Sabarrr... ^_^"
 

No comments: