"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Saturday, May 28, 2011

HATI YANG TERTINGGAL (01/03)

Salahkah aku bila menarik diri daripada bersekutu denganmu kerana perasaan ini? Tidak salah pada pandanganku, kerana perasaan ini hanya ada padaku dan tiada di dirimu. Sudahku luahkan rasa itu kepadamu namun tiada jawapan sama ku terima. Justeru bagaimana aku perlu rasa bersalah? Aku sendiri tidak tahu jika kau juga menumpang rasa yang sama? Seeloknya usah kita bermasam muka kelak berjumpa jika ada jodohnya, anggap sahaja aku penggodamu yang jahil dan tegurku seperti peminatmu, bukan lebih daripada itu. Aku perlu keyakinan ini untuk meneruskan hidup tanpa dibelenggu rasa benci kepadamu... wahai hati yang tertinggal.

No comments: