"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Sunday, June 20, 2010

Sajak Buat Abah

Abah...
Lelaki buat bonda
Bapa buat anakanda
Tidaklah semesra kita
Namun kita tetap bersama

Abah...
Dengan bonda ku kau miliki
Dengan cinta bonda ku dihargai
Dengan cintaku bonda sejati
Ayahanda tetap insan terpuji

Abah...
Siapapun dirimu
Baik atau tidak
Kau tetap ayahandaku
Ku tetap anakandamu
Kita tetap bersatu
Anak-anakmu...

Abah...
Datang dan pergimu
Sedih dan dukamu
Payah dan senangmu
Menang dan kalahmu
Kau tetap yang terindah
Jika buat bondaku...
Maka buat anakandamu jua.

Abah...
Sayangku sebagai anakmu
Cintaku persis putera tercintamu
Siapa pun aku di sisimu
Ayahanda tetap pekulun anakandamu

No comments: