"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Saturday, March 19, 2011

Kembali solo... 'CINTA KU SERU DI KELOPAK MAWAR'

Jangan salah tafsiran! Secara peribadi saya tak solo cuma semenjak setahun ni saya banyak menghasilkan komik berdasarkan cerita orang lain yang mampu menaikkan semangat kreativiti saya. Kini saya cuba nak kembali berkarya secara solo & melihat semangat itu di dalam diri sendiri. Paling penting saya berharap semangat itu akan tetap mampu mengekalkan skil melukis saya yang terkini. Tak selalunya azam kita akan ditanggung oleh orang lain & begitu gak saya. Tapi ini tak bermaksud saya akan terus solo dalam berkarya, at least selepas ini saya sudah ada kemahiran & keinginan bukan saja melukis komik berdasarkan cerita sendiri tapi juga orang lain. So inilah percubaannya selepas lebih setahun pemergian arwah mak saya... Sebuah komik pendek 6 m/s; 'CINTAKU SERU DI KELOPAK MAWAR' buat terbitan Gempak Starz™!

Align CenterPage 01

A panel in page 02


MENGIMBAU SKIL DULU...
Inilah komik 12 m/s 'SOUL MATE' yang diterbitkan dalam majalah UTOPIA™ isu 198 (15hb. Mac 2011). Ia dihasilkan sebelum saya berkolaborasi dengan penulis lain & mula cuba berusaha menitip minat kembali melukis selepas pemergian arwah mak saya pada akhir tahun 2009. Kalau tengok pada skil lukisan yang saya hasilkan ni, jelas ia tak banyak beza berbanding lukisan komik saya yang pernah diterbitkan dalam novel grafik 'Siri Maskeret Cinta: HANYA...' pada tahun 2002. I like my latest upgrade of drawing skil compared to before, so let me try stick to it with or without collaborator... ^_^

No comments: