"It's only through writing that I've ever been able to suppress life's personal disappointments. When I can't write I feel anxious and out of sorts and am easily riled, though I'm usually able to control my emotions..."
- Pramoedya Ananta Toer (The Mute's Soliloquy: A Memoir)
["Hanya dengan menulis aku mampu menekan segala kekecewaan peribadi hidup. Bila aku tidak menulis, aku merasa cemas & tidak keruan serta mudah gusar, walau selalunya aku bisa mengawal emosiku..."]

Friday, May 22, 2009

LAPORAN INDUSTRI KOMIK MALAYSIA DI KOREA

GEMPAK STARZ™ pernah menerbitkan beberapa judul manhwa Korea dalam bahasa Melayu & merupakan penerbit komik rasmi yang pertama di Malaysia berbuat demikian. Malah Ayour gak memang tertarik dengan industri kreatif di sana selepas pernah menghasilkan artikel mengenai industri karakter flash diorang dalam buku mini STARZ No.1o (terselit dalam majalah GEMPAK™ isu 80 - 15/03/03). Jadi apabila diberi peluang menghasilkan artikel berkenaan industri komik Malaysia untuk salah 1 majalah diorang, Ayour ok jer. It was an honor to do! (Biarpun masa tu memang sibuk sangat dengan kerja² opis yang lain sampai my media people had to chase me for the article! :P).

Judul majalah ni ialah 'Komik Tangun: Manhoa Chongbor' (Vol.42 dated 12/11/08). Terjemahannya boleh semak di http://www.intercomicon.org/bbs/bbs_view.asp?board_id=online_col&cate_no=&gul_no=407&s_key=&s_word=&route=&page=1

Judul artikel Ayour dalam tulisan Hangul ni ialah 'Maloeingesenga: Manhoa Sangobngee ngyoksa'. Yang penting nama Ayour dalam Hangul disebut Pak-lul Nganul (Fakhrul Anour). Kalau Ayour jadi Ngayol... Huhu!

Ayour banyak menerangkan tentang sejarah bermulanya kartun & komik di Malaysia secara komersil sejak sebelum kemerdekaan lagi. Pastu tentang jenis² komik/kartun di Malaysia & evolusinya. Juga serba sedikit tentang kebanjiran komik/manga/manhwa cetak rompak sampai ada penerbit menghasilkan majalah manga cetak rompak tanpa disedari pengguna. Last but not least about GEMPAK STARZ™ yang menjadi penerbit komik tempatan yang paling berhasil & satu-satunya mempunyai novel grafik melebihi 100 judul!

Pada tahun 2003 Ayour pernah menulis sebuah artikel mengenai industri karakter di Korea Selatan. Maklum la masa tu orang kita dok gila² dengan Hello Kitty & Mashimaro tapi masih dok kutuk pelukis komik/kartun ni hanya membuang masa. Dengan artikel ni Ayour nak orang kita sedar hanya dengan mencipta sebuah karakter, korang gak boleh jutawan besar! Buktinya, Korea Selatan merupakan negara ketiga terbesar dalam industri rekaan karakter selepas US & Jepun. Insya-Allah kitorang pun nak galakkan kreatif kita naikkan nama Malaysia dalam industri ni. Boleh ka?!

6 comments:

azhar said...

tahniah!

artikel ini dapat membuka mata rakyat Korea akan Komik Malaysia..

satu sumbangan besar tu Ayour..terhadap persada Komik Malaysia ni..

harap Ayour dapat promote lagi komik malaysia di serata dunia..

saya respek anda..

Fakhrul Anour said...

Trimas Azhar... same goes to u too k. ^_^

Ayaq said...

Salam... pertama sekali tahniah atas artikel tersebut. Kedua, timaseh sebab bagi link untuk artikel Ayour tu. Saya dok tercari-cari sejarah komik di Malaysia untuk tesis saya huhuhuhu. Mohon untuk guna artikel Ayour ye, penghargaan akan diberi, don't worry hehe. Sekian tima kaseh. :)

Fakhrul Anour said...

Ayaq Masak: Silakan... Ayour pun mendapatkan rujukan gak untuk menghasilkan artikel tersebut. Bersama-samalah kita berkongsi ilmu dalam menyebarkan tentang Industri Komik Malaysia sebaiknya. ^_^

Anonymous said...

salam ayour....sejarah komik di Malaysia yang Ayour tulis untuk penerbitan Korea tu ada tak penerbitan artikelnya dalam bahasa Melayu....sebenarnya saya nak wat rujukan untuk assignment....diharapkan ayour sudi membantu saya

Fakhrul Anour said...

Salam Anonymus... maaf, takder penerbitannya untuk bahasa Melayu. Mohon maaf gak lama tak check blog, baru skrg dpt semak your pending request. Saya ada salinan yang bahasa Inggeris punya? Kalau masih perlu, saya boleh e-mailkan.